Dag 2 - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Alex Veen - WaarBenJij.nu Dag 2 - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Alex Veen - WaarBenJij.nu

Dag 2

Blijf op de hoogte en volg Alex

04 Augustus 2014 | Duitsland, Berlijn

Vandaag stonden er een aantal culturele bezienswaardigheden op de planning. We hebben overigens een prachtig hotel. Toen we aankwamen kregen we een 'gratis upgrade' en moesten we een hotel opschuiven. Dus we zitten nu in het Ramada Hotel (4 sterren). We zijn deze dag gestart bij Checkpoint Charlie. Het laatst punt van het geallieerde westen in de tijd van de muur. Er staat nog steeds een Amerikaans wachtershuisje. Hier hebben we rondgelopen en foto's gemaakt. Iets verderop stond een informatiecentrum achtig iets over de muur met o.a. de meest schrijnende, mislukte ontsnappingspogingen. Het was vadaag erg warm. Zeker om door de stad te banjeren. (+ 30 graden). Daarna zijn we naar 'the remanings of the wall' geweest. Hier staat nog enkele honderden meters aan muur. Op de muur staan worden geschreven als 'madness' en 'why' wat precies aangeeft hoe ongelooflijk belachelijk de scheiding tussen oost en west was. Hier was ook enorm veel informatie voorhanden. Wat mij is bijgebleven is dat van de in totaal 6 mln. vermoorde Joden er totaal 3 mln. uit Polen kwamen. Ik heb me nooit gerealiseerd dat Polen zo enorm is geraakt. 85% van Warschau is bijvoorbeeld platgebombardeerd. Daarna zijn we in soort binnentuin wat gaan drinken. (Cappuccino en Fanta). Het stikt hier trouwens van de wespen. Na deze heerlijke onderbreking zijn we naar het herdenkingsteken voor de vermoorde Joden geweest. Dit zijn de welbekende grote, zwarte blokken in lange rijen. Na dit indrukwekkende monument zijn we naar de Brandenburger Tor geweest. Hiervoor ligt een langgerekt plein. Enorm toeristisch natuurlijk maar het haalde het niet bij de 500.000 mensen die er stonden bij het huldigen van het Duitse team na het WK. Daarna zijn we doorgelopen naar de Reichstag, het voormalige regeringsgebouw. Een imposant gebouw. Alle gebouwen, torens, monumenten in Berlijn zijn groot. Om onze culturele dag goed af te sluiten zijn we naar de 'Siegessäule' gelopen. Een erezuil in de vorm van een 65 meter hoge toren. Hier zijn we ingeweest voor een mooi overzicht van de stad. Het openbaar vervoer is een puinhoop. Het centraal station van Berlijn wordt verbouwd en moet het grootste station van Europa worden met 5 verdiepingen met rijdende metro's en (hogesnelheids)treinen. ' s avonds zijn we naar de discotheek 'Matrix' geweest. Hier serveerde die Duitsers onze lauwe biertjes. Heerlijk!